Wrzesień
26 września 2025
W ramach projektu „Aktywne Wspieranie & Efektywne Usamodzielnianie” realizowanego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus we wrześniu rozpoczęto realizację zaplanowanych działań na rzecz rodzin zastępczych, dzieci w pieczy zastępczej oraz usamodzielanych wychowanków.
1. Działania na rzecz dzieci w pieczy zastępczej:
a) Terapia metodą Tomatisa – we wrześniu 20 dzieci z pieczy zastępczej uczestniczących w projekcie rozpoczęło terapię metodą Tomatisa. Dla każdego dziecka zaplanowano po 15 sesji. Terapia Tomatisa to forma neurosensorycznej stymulacji, ukierunkowanej na rozwijanie uwagi słuchowej, czyli zdolności świadomego przetwarzania dźwięków. Poprzez wspieranie aktywnego słuchania, metoda ta wpływa korzystnie na różne obszary codziennego funkcjonowania. Stosowana jest zarówno u dzieci, szczególnie w przypadku trudności takich jak: problemy z koncentracją, zaburzenia mowy, dysleksja, nadpobudliwość, stany depresyjne czy przewlekły stres.
b) Terapia SI – we wrześniu 19 dzieci z pieczy zastępczej uczestniczących w projekcie rozpoczęło terapię metodą SI. Dla każdego z dzieci zaplanowano po 20 sesji. Terapia SI (Integracji Sensorycznej) polega na prowadzeniu celowanych aktywności w formie zabawy, które mają na celu usprawnienie sposobu, w jaki mózg dziecka przetwarza bodźce zmysłowe z otoczenia. W specjalnie przygotowanym gabinecie, pod okiem terapeuty, dziecko wykonuje ćwiczenia zmysłowe i ruchowe, takie jak huśtanie się, zabawy dotykowe czy wspinanie się. Celem terapii jest poprawa funkcjonowania emocjonalnego i motorycznego dziecka, zwiększenie jego poczucia własnej wartości i lepsze radzenie sobie w codziennych sytuacjach.
c) TUS – we wrześniu 24 dzieci rozpoczęło trening umiejętności społecznych. Zajęcia mają formę grupową, planuje się przeprowadzenie 10 spotkań. Trening Umiejętności Społecznych (TUS) to grupa zajęć terapeutycznych dla dzieci, które pomagają rozwijać umiejętności interpersonalne poprzez zabawy, ćwiczenia i odgrywanie ról w bezpiecznym środowisku. Dzieci uczą się komunikacji, rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie z emocjami oraz budowania relacji, co przekłada się na ich lepsze funkcjonowanie w życiu codziennym. TUS jest szczególnie pomocny dla dzieci z autyzmem, ADHD, lękiem społecznym, ale także dla dzieci, które doświadczają trudności w kontaktach z rówieśnikami.
2. Działania na rzecz rodzin zastępczych:
a) Grupa wsparcia – we wrześniu rodzice zastępczy rozpoczęli spotkania w ramach grupy wsparcia. Planuje się przeprowadzenie 24 spotkań – po 1 spotkaniu w miesiącu. Założeniem spotkań jest dzielenie się osobistymi doświadczeniami i wspólne poszukiwanie możliwych rozwiązań trudności z wykorzystaniem elementów psychoedukacji. Uczestnicy mają możliwość dzielenia się swoimi troskami i obawami. Rodziny zastępcze w czasie spotkań stanowią dla siebie źródło wsparcia (emocjonalnego, informacyjnego), zasobów, inspiracji i motywacji do działania. Dzięki takim spotkaniom rodziny m.in. doskonalą umiejętności wychowawcze, radzenia sobie z emocjami i sytuacjami stresogennymi. Mają możliwość pogłębionego wglądu w swoje potrzeby, cele i rozpoznanie własnych zasobów. Grupa wsparcia ma również za zadanie zapobieganie wyczerpaniu i wypaleniu
b) Rodzinny Dom Dziecka – od września uruchomiono Rodzinny Dom Dziecka w lokalu wyposażonym w meble, sprzęt RTV i AGD oraz drobne artykuły gospodarstwa domowego. Dzięki temu nowo powstałe miejsce zapewnia komfortowe i bezpieczne warunki do życia, nauki i rozwoju dla dzieci oraz ich opiekunów.
3. Działania na rzecz usamodzielnianych wychowanków
a) Mieszkania treningowe - od września uchroniono mieszkania treningowe dla 4 usamodzielnianych wychowanków. To ogromny krok w stronę ich samodzielności i dorosłego życia. W mieszkaniach treningowych młodzi ludzie mogą w bezpiecznych warunkach uczyć się codziennego funkcjonowania — zarządzania budżetem, prowadzenia domu, planowania obowiązków czy organizacji czasu. Samodzielności uczą się pod opieką i wsparciem pracownika socjalnego.

