Raport z realizacji projektu "Teraz MY"
5 lipca 2021
Poniżej przedstawimy raport podsumowujący realizację projektu "Teraz My".
5 lipca 2021
Poniżej przedstawimy raport podsumowujący realizację projektu "Teraz My".
19 stycznia 2021
Działania na rzecz usamodzielniających się wychowanków opuszczających piecze zastępczą
W okresie sprawozdawczym w projekcie kontynuuje udział 10 usamodzielnianych wychowanków opuszczających pieczę zastępczą. Usamodzielniający się wychowankowie są objęci aktywizacją zawodową:
- uczestnik i uczestniczka kontynuują staże zawodowe,
- 2 uczestników w grudniu podeszło do egzaminu UDT na wózek widłowy
- 1 uczestniczka w grudniu zdawała egzamin po kursie dietetyka podstawowy w formie e-lerningu- oczekuje na wyniki egzaminu,
Niestety z uwagi na obostrzenia związane z COVID - 19 zostały odwołane wyjazdowe warsztaty kulinarne.
Usamodzielniani wychowankowie opuszczający pieczę zastępczą są na bieżąco objęci wsparciem koordynatora usamodzielnienia w zakresie wsparcia w poszukiwaniu mieszkania, kontynuacji nauki, rozwiązywania bieżących problemów, doradztwa.
Działania na rzecz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej
W okresie sprawozdawczym 17 dzieci, realizowało przyznane formy wsparcia:
- terapię Biofeedback – kontynuowało 7 dzieci, w tym w listopadzie 1 uczestnik zakończył udział we wsparciu, w grudniu 2 uczestników zakończyło udział we wsparciu; 4 uczestników będzie kontynuować terapię
- terapię metodą Tomatisa cykl II – 1 dziecko zrealizowało terapię w grudniu;
- indywidualne zajęcia na basenie – 3 uczestników wraz z opiekunem będą kontynuować zajęcia po otwarciu obiektu, który jest zamknięty w związku z obostrzeniami sanitarnymi związanymi z COVID-19
- zakończono terapię logopedyczną dla 6 dzieci,
- zajęcia rehabilitacyjne – zakończyło udział w zajęciach 3 dzieci,
- zakończono terapię pedagogiczną dla 5 dzieci,
- zakończono psychoterapię dla 2 uczestniczek,
- zakończono zajęcia ogólnorozwojowe, wspierające dla małych dzieci z uwzględnieniem elementów terapii metodą ruchu rozwijającego W. Sherborne przyznane dla 1 dziecku.
W okresie sprawozdawczym pomocy i wsparcia uczestnikom/czkom projektu udziela koordynator rodzinnej pieczy zastępczej.
Na podstawie otrzymanych od specjalistów opinii końcowych dotyczących efektów udzielonego wsparcia i wskazań do dalszej pracy z dziećmi pod kątem ich zaburzeń i problemów, koordynator usamodzielnienia opracowała we współpracy z opiekunami zastępczymi propozycje udziału w kolejnych terapiach czy zajęciach, które będą realizowane w kolejnych miesiącach.
Działania na rzecz osób z niepełnosprawnościami
W okresie sprawozdawczym odbyło się 6 spotkań grupy wsparcia dla osób niepełnosprawnych w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. Niestety z uwagi na obostrzenia COVID - 19 nie odbywały się spotkania integracyjne w środowisku.
W całym okresie sprawozdawczym z uwagi na zmniejszenie aktywności uczestników z niepełnosprawnościami nie udzielane było wsparcie asystenta osoby niepełnosprawnej, jednak jest on nadal w gotowości do świadczenia usługi.
Jedna uczestniczka kontynuuje 12 miesięczny staż zawodowy.
W ramach aktywizacji zawodowej 8 osób zostało skierowanych do odbycia kursu komputerowego, obecnie oczekują na wydanie certyfikatu po odbytym egzaminie.
W ramach projektu udzielono osobom z niepełnosprawnościami 28 godzin indywidualnego wsparcia psychologicznego.
Uczestnicy projektu „Teraz My” są w stałym kontakcie z doradcą ds. osób niepełnosprawnych, który udziela im pomocy i wsparcia w trakcie działań projektowych.
Działania na rzecz uczestników/czek WTZ
W okresie sprawozdawczym 9 uczestników wtz bierze udział w projekcie. Zostali oni objęci aktywizacją zawodową.
2 uczestniczki i 1 uczestnik Warsztatów Terapii Zajęciowej w ramach projektu objęci są aktywizacją zawodową w postaci 3 miesięcznego stażu.
Dla jednego uczestnika WTZplanuje się aktywizację społeczną w postaci kursu języka migowego w celu usprawnienia jego komunikacji z otoczeniem.
19 stycznia 2021
Działania na rzecz osób niepełnosprawnościami
Uczestnicy projektu „Teraz My” są w stałym kontakcie z doradcą ds. osób niepełnosprawnych, który udziela im pomocy i wsparcia w trakcie działań projektowych.
W okresie od sierpnia do października odbyło się osiem spotkań grupy wsparcia dla osób niepełnosprawnych, część spotkań obywała się w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie. W ramach spotkań grupy wsparcia zorganizowano również zajęcia o charakterze kulturalnym i integracyjnym: wyjście do Zamku w Starych Tarnowicach oraz zwiedzanie Makiety Kolejowej SEMAFOR na Dworcu PKP w Tarnowskich Górach. W całym okresie sprawozdawczym udzielane było wsparcie asystenta osoby niepełnosprawnej, wspierającego uczestników w dotarciu na miejsca realizowanego wsparcia w ramach projektu, jak i w codziennych aktywnościach.
Jedna uczestniczka kontynuuje staż zawodowy. W ramach aktywizacji zawodowej 8 osób zostało skierowanych do odbycia kursu komputerowego, jednak z uwagi na wprowadzone obostrzenia związane z pandemią Covid-19 kurs został zawieszony. W sierpniu w ramach projektu 15 uczestników z środowiska zostało objętych wsparciem w postaci life coachingu w postaci indywidualnych spotkań w wymiarze 6 godzin na uczestnika/czkę projektu.
W sierpniu 11 uczestników oraz 5 opiekunów wzięło udział w 5 dniowych warsztatach wyjazdowych z zakresu aktywizacji społecznej i zdrowotnej z nauką niezależnego funkcjonowania z niepełnosprawnością.
We wrześniu 11 uczestników i 5 opiekunów wzięło udział w 2 dniowych warsztatach wyjazdowych z zakresu nabywania kompetencji społecznych.
W październiku 12 uczestników oraz 5 opiekunów wzięło udział w 2 dniowych warsztatach z treningu samodzielności.
Działania rzecz uczestników/czek WTZ:
W okresie sprawozdawczym 9 uczestników WTZ bierze udział w projekcie. Zostali oni objęci aktywizacją zawodową w postaci warsztatów z trenerem pracy, które odbyły się na terenie WTZ.
2 uczestniczki Warsztatów Terapii Zajęciowej w ramach projektu objęte aktywizacją zawodową są obecnie na stażu. Jeden uczestnik jest w trakcie badań lekarskich, w tym sanepidowskich związanych ze planowanym stażem.
Działania na rzecz dzieci w pieczy zastępczej:
W okresie sprawozdawczym 18 dzieci (1 dziecko w sierpniu przerwało udział we wsparciu i zakończyło udział w projekcie), realizowało przyznane formy wsparcia:
- terapię Biofeedback – kontynuowało 8 dzieci, w październiku 1 uczestnik zakończył udział we wsparciu;
- terapię zaburzeń przetwarzania sensorycznego SI – udział w terapii zrealizowało i zakończyło w październiku 5 dzieci;
- terapię logopedyczną – zrealizowało i zakończyło udział we wsparciu 6 dzieci;
- zajęcia rehabilitacyjne – realizuje 3 dzieci;
- terapię pedagogiczną – zrealizowało 5 dzieci;
- psychoterapię - 2 uczestniczki realizowały zaplanowane wsparcie, 1 zakończyła udział w terapii;
-terapię metodą Tomatisa – 6 dzieci zrealizowało terapię i zakończyło udział we wsparciu;
- zajęcia ogólnorozwojowe, wspierające dla małych dzieci z uwzględnieniem elementów terapii metodą ruchu rozwijającego
- indywidualne zajęcia na basenie – kontynuuje, w miarę dostępności, 3 uczestników wraz z opiekunem,
- zorganizowano i przeprowadzono letnie warsztaty terapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i FASD i ich opiekunów – 4 dniowe wyjazdowe warsztaty odbyły się w sierpniu; udział wzięło 7 dzieci wraz z opiekunami, gdzie przeprowadzono diagnozy dzieci pod kątem występowania zaburzeń ze spektrum FASD i wstępną diagnozę zaburzeń rozwojowych, zajęcia terapeutyczne dla dzieci oraz zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców.
W okresie sprawozdawczym pomocy i wsparcia uczestnikom/czkom projektu udziela koordynator rodzinnej pieczy zastępczej.
Działania na rzecz usamodzielnianych wychowanków opuszczających pieczę zastępczą:
W okresie sprawozdawczym w projekcie kontynuuje udział 10 usamodzielnianych wychowanków opuszczających pieczę zastępczą.
Usamodzielniający się wychowankowie są objęci aktywizacją zawodową:
3 uczestników rozpoczęło staże zawodowe, jednak 1 uczestniczka zrezygnowała ze stażu i udziału w projekcie z uwagi na podjęcie pracy, pozostała 2 kontynuuje staż.
2 uczestników zrezygnowało z udziału w projekcie - 1 uczestnik podjął zatrudnienie, 1 uczestniczka nabyła kwalifikacje
Usamodzielniani wychowankowie opuszczający pieczę zastępczą są na bieżąco objęci wsparciem koordynatora Usamodzielnienia.
19 stycznia 2021
Działania na rzecz usamodzielniających się wychowanków
Na bieżąco udzielane jest wsparcie usamodzielniającym się wychowankom przez koordynatora usamodzielnienia, który pozostaje w stałym kontakcie z opiekunami młodzieży, jak również współpracuje z zespołem ds. pieczy zastępczej w zakresie realizacji procesu usamodzielnienia poszczególnych wychowanków. W okresie epidemii koordynator usamodzielnienia w miarę możliwości służył pomocą i wsparciem młodzieży objętej projektem, pozostając z nimi w kontakcie telefonicznym i mailowym. W okresie sprawozdawczym 13 usamodzielnianych wychowanków opuszczających pieczę zastępczą uczestniczy w projekcie. Jedna uczestniczka zakończyła udział w projekcie z uwagi na podjęcie pracy. Jedna z uczestniczek realizuje kursy zawodowy - kurs dietetyki podstawowy. 3 wychowanków oczekuje na egzamin na operatora wózka widłowego, 2 uczestniczki kontynuują kurs prawa jazdy kat B. Zostały pojęte działania na rzecz organizacji staży zawodowych dla młodzieży. Jeden uczestnik już go rozpoczął.
Działania na rzecz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej
Za wsparcie udzielane dzieciom przebywającym w pieczy zastępczej odpowiedzialny jest koordynator pieczy zastępczej. Wszystkie dzieci objęte projektem zostały odbyły diagnostykę psychologiczną i pediatryczną, podczas której dokonano oceny stanu zdrowia oraz rożnych obszarów funkcjonowania psycho - społecznego tych dzieci, przeprowadzono wywiady z opiekunami, zapoznano się z dotychczasowym leczeniem dzieci. Na tej podstawie ustalono adekwatne do zdiagnozowanych deficytów i potrzeb dziecka formy wsparcia, W trakcie realizacji projektu 2 dzieci zostało umieszczonych w innej rodzinie poza powiatem tarnogórskim. Na ich miejsce przyjęto do projektu 2 innych dzieci z listy rezerwowej. W okresie sprawozdawczym 19 dzieci, w tym 7 chłopców – 2 z niepełnosprawnością, 12 dziewczynek – 5 z niepełnosprawnością, dzieci przebywające w różnych formach pieczy zastępczej uczestniczą w następujących formach
wsparcia:
- terapia Biofeedback – 8 dzieci,
- terapia SI – 6 dzieci,
- psychoterapia – 2 dzieci,
- terapia pedagogiczna – 5 dzieci,
- terapia logopedyczna – 7 dzieci,
- terapia metodą Tomatisa – 6 dzieci,
- terapia metodą ruchu rozwijającego W. Sherborne – 1 dziecko,
- indywidualne zajęcia na basenie – 3 dzieci.
Działania na rzecz osób z niepełnosprawnościami
15 osób kontynuuje udział w projekcie. Jedna uczestniczka zrezygnowała z uwagi na podjęcie pracy. Przyjęto na jej miejsce inną uczestniczkę z listy rezerwowej.
Wsparcia osobom niepełnosprawnym w projekcie udziela doradca ds. osób niepełnosprawnych – w okresie epidemii jest to kontakt przede wszystkim telefoniczny.
W trakcie indywidualnych spotkań niepełnosprawnych uczestników/czek projektu „Teraz MY” z doradcą ds. osób niepełnosprawnych określono działania przewidziane do realizacji w projekcie, na podstawie opracowanej ścieżki reintegracji społeczno - zawodowej uczestnicy projektu zostali objęci wsparciem asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej, wsparciem psychologicznym.
Uczestniczy - 15 osób - rozpoczęli indywidualne spotkania w ramach coachingu. Odbyły się warsztaty wyjazdowe 3 - dniowe z rozwoju osobistego, zarządzania energią własną oraz kształtowania postaw pro -zdrowotnych, w których uczestniczyło 10 osób z niepełnosprawnościami oraz ich 5 opiekunów.
Odbyły się warsztaty z doradcą zawodowym dla 7 osób objętych aktywizacją zawodową, opracowano IPD dla tych osób. Z uwagi na długotrwałe zwolnienie lekarskie uniemożliwiające realizację przez uczestniczkę programu stażu a tym samym osiągnięcia założonych programem stażu celu edukacyjno - zawodowego, przerwano realizację stażu. Uczestniczka zakończyła udział w projekcie.
Jedna uczestniczka kontynuuje staż. Jedna uczestniczka zakończyła udział w projekcie w związku z podjęciem zatrudnienia.
Działania na rzecz uczestników/czek z WTZ
Wsparcia osobom niepełnosprawnym w projekcie udziela doradca ds. osób niepełnosprawnych - okresie epidemii jest to kontakt głównie telefoniczny.
Uczestnicy są objęci działaniami aktywizacji zawodowej w postaci indywidualnego doradztwa zawodowego oraz warsztatami z trenerem pracy. W okresie sprawozdawczym z uwagi za obostrzenia związane z pandemią COVID -19 w warsztacie terapii zajęciowej nie odbywały się zajęcia dla uczestników. Odbyło się indywidualne doradztwo zawodowe w miejscu zamieszkania osób objętych projektem. Obecnie trwa opracowywanie IPD dla tych osób i wytypowanie 4 osób do odbycia staży zawodowych 3 - miesięcznych.
25 czerwca 2020
W okresie sprawozdawczym osoby niepełnosprawne objęte były następującym wsparciem:
Uczestnicy projektu „Teraz My” są w stałym kontakcie z doradcą ds. osób niepełnosprawnych.
- w marcu odbyło się jedno spotkanie grupy wsparcia dla osób niepełnosprawnych, rozpoczęło się w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie następnie zostało zorganizowane wspólne wyjście do pobliskiej pizzerii „Mama Mia”. W Spotkaniu uczestniczyło 7 osób.
- w marcu udzielane było wsparcie asystenta osoby niepełnosprawnej, wspierającego uczestników w dotarciu na miejsca realizowanego wsparcia w ramach projektu, jak i w codziennych aktywnościach.
- w okresie od połowy marca do czerwca Uczestnicy korzystali z wsparcia psychologicznego w formie kontaktu telefonicznego ze względu na panującą epidemie, pozostałe formy aktywizacji społecznej w formie spotkań grupy wsparcia zostały wstrzymane z powodu epidemii,
- 2 uczestniczki projektu objęte aktywizacją zawodową odbywają obecnie staż zawodowy do sierpnia,
- w okresie sprawozdawczym 1 uczestniczka projektu z niepełnosprawnościami ukończyła kurs „Specjalista do spraw kadr i płac”,
- w okresie sprawozdawczym 7 uczestników z środowiska oraz 10 uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej w ramach projektu zostali objęci aktywizacją zawodową. Uczestnicy realizują indywidualne doradztwo zawodowe.
Działania na rzecz dzieci w pieczy zastepczej:
19 dzieci dzieci przebywających w różnych formach pieczy zastępczej - uczestników/czek projektu rozpoczęło realizację przyznanych form wsparcia:
EEG Biofeedback - dla poprawy koncentracji uwagi i uspokojenia systemu nerwowego.
9 uczestników/czek projektu. Każde z dzieci ma do zrealizowania 30 sesji.
Terapia SI – mająca na celu usprawnienie pracy zmysłów. 6 uczestników/czek projektu ma zaplanowanych
do zrealizowania 25 sesji.
Terapia logopedyczna – z uwagi na korekcję wad wymowy i doskonalenie zdolności komunikacyjnych.
7 dzieci realizuje terapię logopedyczną w wymiarze 25 zajęć.
Psychoterapia – ukierunkowana na wsparcie w pokonywaniu trudności wieku dojrzewania. 2 uczestniczki mają do zaplanowane po 25 sesji.
Terapia pedagogiczna – w celu wyrównanie deficytów poznawczych i pokonywania trudności szkolnych.
5 uczestników/czek będzie realizowało po 25 zajęć.
Zajęcia rehabilitacyjne – z uwagi na poprawę sprawności i przeciwdziałanie pogłębianiu się wad już istniejących. 3 dzieci mają przyznane po 30 zajęć.
Zajęcia ogólnorozwojowe, wspierające dla małych dzieci z uwzględnieniem elementów terapii metodą ruchu rozwijającego W. Sherborne – mające na celu poprawę ogólnego psychoruchowego rozwoju dziecka poprzez wzrost świadomości swojego ciała. 1 dziecko ma zaplanowane 25 zajęć.
Terapia metodą Tomatisa – dla poprawy zdolności poznawczych i emocjonalnych. 6 uczestników/czek projektu będzie realizowało po 30 sesji.
Działania na rzecz usamodzielnianych wychowanków opuszczających pieczę zastępczą:
Bieżącego wsparcia i pomocy usamodzielnianym wychowankom udziela koordynator usamodzielnienia,
który pozostaje w stałym kontakcie z opiekunami i młodzieżą.
5 uczestników/czek projektu oczekuje na rozpoczęcie stażów zawodowych, po zrealizowanych kursach/szkoleniach.
4 uczestników po zakończonym kursie oczekuje na egzamin dający uprawnienia operator wózka widłowego.
1 uczestniczka będzie realizowała szkolenie on-line z zakresu dietetyki.
21 stycznia 2020
W wyniku przeprowadzonej rekrutacji do udziału w projekcie zakwalifikowano 19 dzieci przebywających w różnych formach pieczy zastępczej oraz 25 osób niepełnosprawnych, w tym 10 uczestników/czek Warsztatów Terapii Zajęciowej przy Salezjańskim Ośrodku Szkolno - Wychowawczym w Tarnowskich Górach.
Wobec uczestników/czek projektu zastosowane zostaną instrumenty aktywnej integracji o charakterze społecznym, edukacyjnym, zawodowym i zdrowotnym.
Za wsparcie udzielane dzieciom w pieczy zastępczej odpowiedzialny jest koordynator pieczy zastępczej. Uczestnicy i uczestniczki projektu – dzieci w pieczy zastępczej uczestniczyli wraz ze swoimi opiekunami w spotkaniach z koordynatorem pieczy zastępczej, podczas których zapoznano się z działaniami zaplanowanymi do realizacji w projekcie, uzupełniono niezbędną dokumentację projektową oraz określono predyspozycje i potrzeby uczestników/czek, co stanowiło podstawę do opracowania ścieżek reintegracji.
Wszystkie dzieci objęte projektem zostały skierowane do diagnostyki psychologicznej podczas której dzieciom i ich opiekunom udzielono porady i skierowano do odpowiednich form wsparcia.
Wsparcia osobom niepełnosprawnym w projekcie udziela doradca ds. osób niepełnosprawnych. W trakcie spotkań niepełnosprawnych uczestników/czek projektu „Teraz MY” z doradcą ds. osób niepełnosprawnych określono działania przewidziane do realizacji w projekcie, uzupełniono niezbędną dokumentację projektową oraz dokonano analizy predyspozycji i diagnozy potrzeb, co stanowiło podstawę do opracowania ścieżki reintegracji społeczno - zawodowej.
Na bieżąco uczestnikom/czkom udzielano wsparcie doradcy ds. osób niepełnosprawnych.
27 grudnia 11 niepełnosprawnych uczestników/czek zakończyła udział w projekcie. Pozostałe 4 osoby kontynuują ze względu na aktywizację zawodową.
27 grudnia 11 uczestników/czek WTZ zakończyła udział w projekcie. Pozostałe 4 osoby kontynuuje udział, ze względu na aktywizację zawodową.
Grupa wsparcia
W grudniu odbyły się 3 spotkania grupy wsparcia. Podczas pierwszego o charakterze stacjonarnym podtrzymywano tradycję Mikołajek – uczestnicy/czki obdarowywali się nawzajem prezentami. Podczas kolejnego spotkania uczestnicy/czki uczestniczyli w projekcji filmu „Czarownica II”. Na ostatnim spotkaniu odbyło się uroczyste zakończenie projektu w formie wigilii przygotowanej przez uczestników oraz wspólnego kolędowania. Łączny wymiar godzinowy spotkań w grudniu to 11 godzin.
Indywidualne wsparcie psychologiczne
W grudniu odbyły się dwie indywidualne konsultacje psychologiczne w wymiarze 5 godzin.
Strona: 1/3